5 bijzondere verhalen over de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn: de aanslag op Hanns Rauter
In het Limburgse Ysselsteyn bevindt zich de grootste Duitse begraafplaats in Nederland. Duizenden Duitse oorlogsslachtoffers uit ‘40-’45 zijn hier direct na de oorlog begraven of later herbegraven. Het is een prachtige plek waar elke overledene eer aan wordt gedaan. Dat is op zich al bijzonder, gezien de manier waarop de meeste geallieerde landen omgingen met Duitse oorlogsslachtoffers. Toch is het ontstaan van de begraafplaats niet het enige wonderbaarlijke aan deze plek. De komende weken belichten we vijf bijzondere verhalen die schuilgaan achter de grafstenen in Ysselsteyn. Vandaag in deel 4: de aanslag op Hanns Rauter.
We schrijven 6 maart 1945. Verzetsmensen van de ‘G.G. groep’ horen dat er een lucratieve buit aanstaande is. Het smokkelen van wapens per fiets was inmiddels te gevaarlijk geworden en er bestond een nijpend tekort aan zo ongeveer elke vorm van voedsel.
Daarom richtten ze zich op het stelen van een vrachtwagen vol varkensvlees. Het voedsel voor de hongerige bevolking, het voertuig voor toekomstig wapenvervoer. Uiteindelijk wonnen ze de hoofdprijs niet, maar betaalden ze die. Hun actie liep uit op de grootste massa-executie die Nederland kende tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Herberg De Woeste Hoeve
Het transport van de vrachtwagen zou diezelfde avond nog door Duitse militairen over de weg tussen Apeldoorn en Arnhem plaatsvinden. Zes verzetsstrijders, waarvan twee gedeserteerde SS’ers, wachtten het transport met stenguns op ter hoogte van herberg De Woeste Hoeve. Daar sloeg het noodlot toe.
De G.G. groep dacht de bezetters te slim af te zijn door zich in SS-uniformen te kleden en zo de vrachtauto staande te kunnen houden. Niet de vrachtwagen, maar een grijsgroene BMW-cabriolet benaderde de groep. Geen reden tot paniek, moeten Geert Gosens, Henk de Weerd, Karel Pruis, Wim Kok, Sepp Köttinger en Herman Kempfner hebben gedacht. Ze droegen immers de juiste kleding om niet op te vallen, toch?
Schietpartij
Pas toen bleek dat de bewuste auto van SS-kopstuk Hanss Rauter was, en zijn chauffeur Wilhelm Klotz en zijn adjudant Untersturmführer Erwin Exner de overige inzittenden waren, brak de chaos uit.
Rauter had kort voor de overval namelijk een nieuwe maatregel
Gratis verder lezen voor app-gebruikers.
Klik op onderstaande button om het volledige artikel te lezen.